Marcus som vi köper vårt grus av har då och då fyllnadsmaterial som vi kan få. Fördelen när Marcus kommer med fyllet är att han med traktorn kan ta sig till ställen dit inte lastbilarna tar sig. Fram tills nu har det aldrig någonsin hänt att det varit “pulshöjande”, men denna gång hände det två gånger. Först hade vi en tanke om att vi skulle jämna ut i en av gräshagarna för att bättre kunna nyttja den hagen. Jag förklarade för Marucs var vi ville ha det och öppnade upp elstängslet för att han skulle kunna ta sig in. Han kom in genom öppningen, men så mycket längre kom han inte. Det var mycket mjukare och blötare än vad vi trodde. Förmodligen var det tjäle en bit ner, men mjukt ovan på. Efter lite kämpande kom han så långt in att även släpet var i hagen och han kunde tömma av det. Sedan var det precis på det berömda att han lyckades ta sig ut. När han kom var traktorn och släpet rentvättade, när han lämnade hade det gått över. Tyvärr var vi så upptagna av att hålla tummarna för att han skulle ta sig ut, att vi glömde att ta en bild, det blev bara en dokumentation av hur det såg ut efter besöket. Att det blev lite sönderkört spelar ingen roll. Tanken är att plöja upp den hagen och så om med ett bättre vall än det som är idag.
Så klart tog vi inte något mer fylle till den hagen. Istället valde vi att lägga fyllet i området mellan grushagen och Vinterhagen. Just nu är det en yta som vi inte använder då den är för ojämn och stenig. Med de sju lass fylle som vi lagt där kommer vi förmodligen att kunna fixa till så att Vinterhagen kan bli lite större till nästa år. Dock var inte avlastningarna helt odramatiska där heller. När ett av lassen skulle tömmas kilade sig fyllet fast under lämmen. När det inte gled av försökte Marcus köra upp på grusplanen igen, men det gick inte för han fick inte tillräckligt med fäste på det hårdpackade gruset. Lösningen blev att komma med grävmaskinen och gräva ur det som hade kilat ihop sig.
Mycket av stenen blev bra fyllnad i de lite djupare hålen, men en del fick vi transportera bort med 4-hjulingen till ett av de andra projekten där mindre sten är hårdvaluta.