Lösdriftens grusplan har med tiden blivit större och vi har försökt göra den hyfsat jämn om man vill använda den som ridbana. Nu när vi har börjat använda den som körplan upptäckte vi att den inte alls var så jämn som vi önskade utan både småbucklig på ytan och en del där vi fyllt upp mycket hade satt sig sedan i höstas. Det fick bli lite mer grus av Marcus så fick vi börja jämna till. De höga ställena skrapade vi av lite på och på de lägre ställena tippade vi av nytt grus med fyrhjulingen. När man fixar med grus underlättar grävmaskinen arbetet enormt mycket. Vi utökade även ytan en bit till för att få en större rektangel att köra på. Från början hade vi hägnat ut ett hörn för att ha hösilagebalar på men nu var önskan att få till en längre plan att köra på så staketet flyttades ut en bit till. För att kunna få till ett rakt staket behövde vi ta bort lite av bergskanten som var i vägen. Som tur var så bestod den av större lösa stenar så med mycket vilja och tålamod så lyckades Peter gräva bort så pass mycket att kanten blev rak. För att jämna till hela ytan har vi både krattat och dragit harvmattan. Nackdelen med harvmattan när man jämnar en grusplan är att den följer marken så bra, vi hade behövt något som var mer som en ram som skalar bort på topparna och släpper gruset i groparna. Jag känner mig dock hoppfull för Peter och Elias har varit i “stålförrådet” och inventerat.
Senaste inläggen
Arkiv
- augusti 2024
- juli 2024
- februari 2023
- december 2022
- november 2022
- februari 2022
- september 2021
- augusti 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- februari 2019
- oktober 2018